Czytamy gdzie indziej (edycja 6)
PREMIERA: 16 listopada 2013

Fantastyczne CZYTAMY GDZIE INDZIEJ

Mroczna psychodrama, holenderska powieść wszechczasów, morskie podróże, fantastyka czasów PRL-u i niebywałe przygody Pana Kleksa – szósta edycja projektu literackiego „Czytamy gdzie indziej” kusi klimatycznym programem

16 listopada rusza kolejna edycja projektu „Czytamy gdzie indziej”. Instytuty kultury i ambasady zrzeszone w EUNIC Warszawa oraz aktorzy warszawskich teatrów po raz szósty wyznaczą szlak literackiego spaceru po zakątkach stolicy. Impreza odbywająca się cyklicznie od 2011 roku cieszy się coraz większą popularnością wśród amatorów dobrej książki i miłośników turystyki miejskiej w alternatywnym wydaniu.

Nadchodzące „Czytamy gdzie indziej” rozegra się w zakamarkach budynku Hoża 51, dawnej fabryce serów, obecnie siedziby pracowni artystycznych, kawiarni, sceny i ścianki wspinaczkowej. Uczestnicy akcji sami wybiorą trasę swojego spaceru i przy pomocy przewodnika dotrą do miejsca kameralnego spotkania z czytającym aktorem.

Program jesiennej edycji tworzą książki z ośmiu krajów starego kontynentu (trasa europejska), przegląd opowiadań z kultowego pisma „Fantastyka” (trasa polska) oraz „Przygody Pana Kleksa” Jana Brzechwy (trasa dziecięca). Po zmroku spacerowicze będą mieli także okazje posłuchać „Nagiego Lunchu” Williama S. Burroughsa w interpretacji Bartłomieja Bobrowskiego (Teatr Narodowy), Andrzeja Mastalerza (Teatr Powszechny) i Michała Sitarskiego (Teatr Powszechny) z muzyczną oprawą w wykonaniu Piotra Tabakiernika.

„Czytamy gdzie indziej” to impreza cykliczna zainicjowana przez EUNIC Warszawa. Projekt odbywa się dwa razy w roku. Wiosenna edycja ma charakter miejskiego spaceru, promującego najnowsze powieści i przekłady, co roku w innych dzielnicach. Jesienna odsłona poświęcona jest natomiast „odkurzaniu” starych książek oraz przekładów i rozgrywa się w jednej, zamkniętej, często zaskakującej przestrzeni. Z „Czytamy gdzie indziej” współpracują artyści warszawskich scen m.in. Teatru Narodowego, Teatru Dramatycznego, Teatru Studio i Teatru Powszechnego. Producentem wydarzenia jest Studio Teatralne Koło na co dzień działające na terenie praskiego Soho Factory (scena TEATR SOHO).

Wstęp wolny
zapisy na „Nagi lunch”: i.madej@studiokolo.com

OPIEKA ARTYSTYCZNA: Igor Gorzkowski
KONCEPCJA MUZYCZNA: Piotr Tabakiernik
KOSTIUMY: Double Trouble: Joanna Gawrońska, Agata Wąs
KOORDYNACJA: Irena Madej, Olga Stefańska (Studio Teatralne Koło) Agnieszka Borkiewicz (austriackie forum kultury)
WSPÓŁPRACA MERYTORYCZNA: Ewa Jezierska
AKTORZY: Marta Chodorowska, Karolina Dryzner, Anna Gajewska, Joanna Gryga, Izabela Gwizdak, Paulina Komenda, Olga Omeljaniec, Monika Pikuła, Anna Sroka-Hryń, Diana Zamojska, Bartłomiej Bobrowski, Grzegorz Gierak, Wiktor Korzeniewski, Paweł Koślik, Andrzej Mastalerz, Bartosz Mazur, Karol Pocheć, Mateusz Rusin, Michał Sitarski, Przemek Stippa

Organizatorzy:
Studio Teatralne Koło
EUNIC Warszawa: Ambasada Królestwa Niderlandów, austriackie forum kultury w Warszawie, Camões I.P., Czeskie Centrum Warszawa, Duński Instytut Kultury, Goethe-Institut, Rumuński Instytut Kultury w Warszawie, Szwajcarska Fundacja dla Kultury Pro Helvetia

Projekt współfinansowany przez: EUNIC Warszawa, Urząd Miasta St. Warszawa

Współpraca:
Teatr Ochoty
Stowarzyszenie ArtAnimacje

Lokale:
Crux boulder
Gulestus Tattoo
Kartonovnia Centrum Sztuki
Kawiarnia Hoża 51/ Scena Hoża 51
Kombinat Warszawa
Modernizm Design
Pracownia malarska Kuby Słomkowskiego
Pracownia malarska Wiktora Dyndo
Pracownia rysunku 2B
Produkcja Artystyczna
Sala Prób FonoFantazja
SmArt Studio
Studio architektoniczno-graficzne

Wydawnictwa:
Nowa Fantastyka
Spółdzielnia wydawnicza “Czytelnik”
Wydawnictwo Noir sur Blanc
Wydawnictwo Świat Książki
Wydawnictwo W.A.B

Patroni medialni:
Program 2 Polskiego Radia
lubimyczytać.pl
Miesięcznik gaga
POKA POKA
Radio Bajka
Szuflada.net

PROGRAM:

TRASA DLA DZIECI
W GODZ. 12-14

JAN BRZECHWA, PAN KLEKS

Kultowa już postać tytułowego Pana Kleksa – wyrozumiałego, ciepłego i lekko zwariowanego nauczyciela, bawi i zachwyca kolejne pokolenia. Akademia Pana Kleksa to miejsce szczególne. Mieściła się przy ulicy Czekoladowej i mogli uczyć się w niej jedynie chłopcy, których imiona zaczynały się na literę A. W lekcjach pomagał dzieciom szpak Mateusz, a za szczególne osiągnięcia i postępy w nauce nagradzane były kolorowymi piegami. Ta baśniowa i pełna humoru powieść, oczaruje nawet najbardziej wymagających czytelników.

1.Tytuł: Akademia Pana Kleksa (1946)

2.Tytuł: Podróże Pana Kleksa (1961)

3.Tytuł: Tryumf Pana Kleksa (1965)

TRASA EUROPEJSKA
W GODZ. 16-18

1. Vladislav Vančura, “Kapryśne lato” Czechy 1926
przekł. Józef Waczków

Trzech mężczyzn – trochę starszych niż w kwiecie wieku –spędza czas na toczeniu rozmów. Leniwą atmosferę ożywia przyjazd dwuosobowego cyrku składającego się z magika i asystującej mu Anny. Dowcipna powieść, która opowiada o trzech ospałych dniach lata i ma w sobie tę czeską ironię, na jaką zasłużyły drobnomieszczaństwo i małomiasteczkowość.

2. Nicolas Bouvier, “Oswajanie świata”
Szwajcaria 1963
przekł. Krystyna Arustowicz

Opisana z niezwykłą wrażliwością wyprawa, rozpoczęta w czerwcu 1953 roku w Genewie, wiodła przez Macedonię i Grecję, następnie Turcję, Iran i Afganistan, a zakończyła się w grudniu 1954 roku u wrót Indii na przełęczy Chajber. „Święta księga” tych, dla których podróże nie są powierzchownym zwiedzaniem świata, lecz próbą dotknięcia istoty życia.

3. Felicitas Hoppe, “Pigafetta”
Niemcy 1999
przekł. Elżbieta Kalinowska

Nowatorska, na poły realna, na poły fantastyczna książka o morskich podróżach. Niezwykły dziennik pokładowy jest owocem czteromiesięcznej wyprawy autorki kontenerowcem dookoła świata.

4. Martin Andersen Nexo, “Ditta”
Dania 1917-1921
przekł. Józef Mondschein

Poruszająca historia życia tytułowej Ditty, sieroty, której życie nie oszczędziło cierpień i bólu. Pozostawiona sama sobie, musiała zmagać się z przeciwnościami losu oraz społecznej niesprawiedliwości.

5. Gonçalo M. Tavares, “Jeruzalem”
Portugalia 2005
przekł: Michał Lipszyc

Mroczna jak piekło ludzkiej duszy i piekielnie inteligentna psychodrama, opowiedziana z matematyczną precyzją.

6. Harry Mulisch, “Odkrycie nieba”
Holandia 1992
przekł. Ryszard Turczyn

Okrzyknięta holenderską powieścią wszechczasów historia przyjaźni dwóch mężczyzn, których różni dosłownie wszystko. Maks – astronom, hedonista, erotoman i ekstrawertyk, oraz Onno – zagubiony, zamknięty w sobie filolog, spotykają się pewnej mroźnej nocy i odtąd stają się nierozłączni.

7. Mircea Eliade, “Wesele w niebie”
Rumunia 1938
przekł. Rajmund Florans

Dwóch mężczyzn, dwie różne historie, dwa różne spojrzenia i jedna kobieta, która złączyła ich życiorysy. Ta pełna namiętności książka, to opowieść o fascynacji i miłości, opowiedziana z męskiej perspektywy.

8. Marlene Streerowitz, “Partygirl”
Austria 2002
przekł. Emilia Bielicka

Opowieść o zakazanym uczuciu, rodzinnej tragedii oraz konieczności podjęcia niechcianych decyzji. Osadzona w Ameryce książka, doskonale ukazuje kraj za Oceanem, jako współczesną przystań dla outsiderów i wygnańców.

9. Daniel Kehlmann, “Beerholm przedstawia” Austria 1997
przekł.Jakub Ekier

Absolwent teologii, zafascynowany także matematyką, zbacza z kapłańskiej drogi, by uczyć się magii u jednego z mistrzów tej sztuki. Historia życia magika-iluzjonisty ucieszy czytelników lubiących barwną fabułę.

10. Mircea Cărtărescu, “Travesti”
Rumunia 1994
przekł. Joanna Kornaś-Warwas

Wiktor, dojrzały mężczyzna i uznany pisarz, decyduje się na wycieczkę w głąb siebie oraz własnej seksualności. Pragnie rozliczyć się z własną młodością, odpływając w podróż do świata wspomnień, fantazji i marzeń. Okazuje się, że wszystko, co ukształtowało go jako dorosłego mężczyznę, miało swój początek na letnim obozie w Budila.

TRASA POLSKA
W GODZ. 19.00-21.00

FANTASTYKA W PRL

Opowiadania drukowane w miesięczniku „Fantastyka” w latach 1982-1989. Autorzy ci, piszący w atmosferze totalitaryzmu i szaroburej rzeczywistości peerelu, wymyślali alternatywne światy, które zarówno dla nich samych, jak i dla czytelników, stanowiły odskocznię od obowiązującego systemu. Ogromne zainteresowanie gatunkiem zaowocowało w tamtych czasach eksplozją różnorodności – tematyczną, stylistyczną, gatunkową – cechującą publikowane teksty. Dlatego pośród wybranych opowiadań występuje zarówno science-fiction, jak i fantasy, satyra oraz filozoficzno-teologiczna fikcja. Prezentujemy zarówno teksty debiutanckie, jak i te napisane przez zasłużonych autorów. Wszystkie mają jednak wspólny mianownik – niejako wpisaną w gatunek ogromną fantazję autorów.

1. Janusz Zajdel, “Adaptacja” Numer: 7/1987

Fantastyka socjologiczna w wykonaniu mistrza gatunku. Krótkie opowiadanie o procesie adaptacji do nowych, nieznanych przesiedleńcom, warunków. Pozornie wszystko idzie zgodnie z planem, choć procedury podejrzanie rozwlekają się w czasie.

2. Jacek Piekara, “Amulet” Numer: 4/1984

Dynamiczna opowieść o chłopcu, posiadającym magiczne zdolności. Mały Steve potrafi sprawić, by przedmioty znikały. Okazuje się jednak, że jego możliwości są znacznie większe.

3. Adam Synowiec, “Gra”
Numer: 6/1985

4. Bronisław Kijewski, “Ci przeklęci Polacy”,
Numer: 9/1983
Dochodzi do pierwszego kontaktu z obcą rasą. W kosmosie rozpoczyna się wielka bitwa, tajemnicze promieniowanie paraliżuje umysły ziemskich załóg. Tylko jedna eskadra nie podda się wpływowi kosmitów.

5. Marcin Wolski, “Zadziwiający przypadek fascynacji”
Numer: 3/1983

W mieszkaniu Joan mają miejsce dziwne zdarzenia. Zaniepokojona kobieta myśli, że prześladuje ją jeden z kochanków, tymczasem do jej sypialni wkraczają nadnaturalne siły, które powoli materializują się w tajemniczy głos.

6. Adam Synowiec, “Most”
Numer: 11/1986

Planeta Haragen. Siedmioletni chłopiec wraca ze szkoły, ciągnącą się równinami, pustą, wyjętą z użytku autostradą. Samotny, odrzucony przez szkolną społeczność, wymyśla zabawę, która odmieni jego życie.

7. Eugeniusz Dębski, “Czy to pan zamawiał tortury?”
Numer: 4/1987

Pewnego dnia do mieszkania pana Littlehearta wkracza dwóch panów z tytułowym pytaniem. Littleheart od tego momentu zostaje wciągnięty w ciąg absurdalnych wydarzeń.

LITERACKA SCHADZKA
NAGI LUNCH
Autor: William S. Burroughs
przekł. Edward Arden

GODZ. 21.30

Kawa i papierosy – wszystko o czym zdarzyło wam się zamarzyć podczas spektaklu teatralnego, a do czego wstydziliście się przyznać, już niebawem na wyciągnięcie ręki! Zapraszamy na nocne czytanie literatury z nurtu beat generation z udziałem niesfornej publiczności. Zgodnie z bitnikowskim hasłem „rób, co chcesz, jeśli tego chcesz” uczestnicy wydarzenia, nie tylko wysłuchają fragmentów amerykańskiej prozy, ale za sprawą „barowych rekwizytów” będą mieli okazję poczuć się jej bohaterami.

Podczas nocnej schadzki aktorzy warszawskich teatrów wraz z publicznością wejdą w świat narkotycznych wizji z „Nagiego lunchu” przy akompaniamencie muzyki na żywo.

UWAGA! Liczba miejsc ograniczona, zapisz się wysyłając maila na adres: i.madej@studiokolo.com

Projekt współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa
ZDJĘCIA